Nyheder

Har du lyst til at arbejde med arbejds- og ansættelsesret?

11 december 2017Er du jurist, cand.merc.jur. eller advokat, og har du relevant erfaring inden for ansættelsesret, så vil et job i Energi- og olieforum (EOF) måske være noget for dig.
 

EOF er arbejdsgiver- og brancheorganisation for benzin-, olie- og LPG-selskaber i Danmark. Energiområdet er et område, hvor der sker store forandringer, både markedsmæssigt, arbejdsmarkedspolitisk og lovgivningsmæssigt. Derfor er det vigtigt for branchen at varetage sine interesser i forhold til de nye muligheder, der er på markedet, og påvirke udviklingen, så der sikres gode rammebetingelser for medlemmerne. 

EOF har overenskomster med en række faglige organisationer og varetager medlemmernes interesser i faglige spørgsmål omkring arbejdsrets- og overenskomstmæssige forhold og servicerer medlemmerne i deres egenskab af at være arbejdsgivere. 

Læs mere

Nyt VE-direktiv kan give mindre vedvarende energi i transporten

07 december 2017Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer omlægger til vedvarende energi (VE). Det gælder også transportsektoren, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al VE.

På EU-niveau sætter VE-direktivet med et mål på 10 procent rammerne for VE i transporten frem til 2020. VE-direktivet har blandt andet skabt rammerne for den danske biobrændstoflov, der sikrer iblanding af 5,75 procent biobrændstoffer i benzin og diesel. Dette tal forventes at stige til ca. 8 procent for at nå VE-direktivets krav om 10 procent VE i transporten i 2020. Resten kommer især fra el-tog.

Netop nu forhandler EU-medlemslandene imidlertid om et nyt direktiv for perioden 2021-2030. Desværre ser det i forhandlingsudkastet ud til, at ambitionerne sænkes markant, så vi faktisk risikerer at få mindre og ikke mere VE i transporten frem mod 2030 - på trods af et mål om at hæve andelen fra ti procent til 12 procent. Det skyldes, at VE-el fra jernbanen kan ganges med faktor 2,5 og fra elbiler med faktor fem, når målet gøres op. Dermed vil medlemslandene ifølge selv de mest konservative fremskrivninger forholdsvis let nå målet, uden at det fører til mere VE eller mindre CO2 i den virkelige verden. Faktisk risikerer vi, at medlemslandene neddrosler ambitionerne, fordi allerede eksisterende el-tog sammen med de elbiler, der kommer frem mod 2030, vil overimplementere målet i VE-direktivet med de medregnede faktorer.
Læs mere

Nyt VE-direktiv kan give mindre vedvarende energi i transporten

07 december 2017Den danske regering har en målsætning om, at Danmark skal være uafhængig af fossil energi i 2050. For at nå det mål er det nødvendigt, at alle sektorer omlægger til vedvarende energi (VE). Det gælder også transportsektoren, hvor flydende biobrændstoffer i dag står for 90 procent af al VE.

På EU-niveau sætter VE-direktivet med et mål på 10 procent rammerne for VE i transporten frem til 2020. VE-direktivet har blandt andet skabt rammerne for den danske biobrændstoflov, der sikrer iblanding af 5,75 procent biobrændstoffer i benzin og diesel. Dette tal forventes at stige til ca. 8 procent for at nå VE-direktivets krav om 10 procent VE i transporten i 2020. Resten kommer især fra el-tog.

Netop nu forhandler EU-medlemslandene imidlertid om et nyt direktiv for perioden 2021-2030. Desværre ser det i forhandlingsudkastet ud til, at ambitionerne sænkes markant, så vi faktisk risikerer at få mindre og ikke mere VE i transporten frem mod 2030 - på trods af et mål om at hæve andelen fra ti procent til 12 procent. Det skyldes, at VE-el fra jernbanen kan ganges med faktor 2,5 og fra elbiler med faktor fem, når målet gøres op. Dermed vil medlemslandene ifølge selv de mest konservative fremskrivninger forholdsvis let nå målet, uden at det fører til mere VE eller mindre CO2 i den virkelige verden. Faktisk risikerer vi, at medlemslandene neddrosler ambitionerne, fordi allerede eksisterende el-tog sammen med de elbiler, der kommer frem mod 2030, vil overimplementere målet i VE-direktivet med de medregnede faktorer.
Læs mere

Derfor er benzin så effektiv

05 december 2017Der er god grund til, at så stor en del af transporten kører på benzin. Benzin er nemlig ekstrem effektiv på grund af den høje energitæthed.

Energitæthed er et udtryk for hvor meget energi, der kan være i en given mængde. Her har vi opgjort i både kilo og liter, da det er vigtigt, både hvor meget brændstof vejer, og hvor meget det fylder, når vi taler transport.


Læs mere

Vask bil med omtanke

04 december 2017

BFR (Benzinforhandlernes Fælles Repræsentation) sætter i en kampagne fokus på de negative konsekvenser som hjemmevask af biler har for miljøet.

På hjemmesiden: www.vaskbilmedomtanke.nu, kan du læse en række blogindlæg, der sætter spot på bilvask og miljø.

Bilen bliver ren, men det snavsede spildevand fra bilvasken ender i miljøet. Det er dilemmaet, når man vasker bilen hjemme i indkørslen eller ved kantstenen.  Danskerne foretager ”hjemmevask” af bilen cirka 6 millioner gange om året.

Det beskidte vand løber direkte ned i jorden eller ud i kloakken. Problemet er, at spildevandet fra bilvask indeholder olie, tungmetaller og andre stoffer, der ikke hører hjemme i hverken jorden eller vandområder.

Læs mere

Nyhedsbrev
Hold dig opdateret
Vi nuancerer debatten
30 mia. kr.

omsættes der årligt for i brændstof på Danmarks 2000 servicestationer og for 9 mia. kr. i butikkerne

40%

af det danske energiforbrug leveres af EOF’s medlemsvirksomheder

20 mia. kr.

tjener staten hvert år på energi- og CO2-afgifter på olieprodukter