Nyhed |  21.12.2017
 | 

Er hybridbilerne fremtidens ”folkevogn”?

Det er ærgerligt, at hybridbilerne går under radaren, når vi taler grønnere transport. De har faktisk de kvaliteter, som de fleste af os efterspørger.

Jacob Stahl Otte  
Direktør

Mens det er lykkedes elbilbranchen at give indtryk af, at elbilerne er den eneste løsning i fremtiden, er hybridbilerne gået mere under radaren. Og det er faktisk en skam. De ser nemlig i højere grad ud til at kunne leve op til forbrugernes behov. Hybridbilerne er generelt grønnere end benzin- og dieselbiler og har samtidig ikke elbilernes begrænsninger ift. ladetid og rækkevidde, fordi en benzinmotor tager over, når batteriet er fladt. Det betyder også, at det er lettere for producenterne at lave biler, der lever op til kravene til komfort, da det ikke er nødvendigt at gå på kompromis med pladsen for at skabe rum til store batteripakker. Alligevel peger mange meningsdannere på elbilerne, når de skal udnævne fremtidens ”folkevogn”.

Særligt den nye Tesla 3, som endnu ikke er kommet på markedet, bliver af flere medier omtalt som den første ”el-folkevogn”. Det sker med henvisning til den ikoniske ”Bobbel”, der blev opfundet i 1938, og som siden er solgt i over 21 mio. eksemplarer verden over. Den store forskel er dog, at hvor den oprindelige folkevogn ved sin fremkomst var en moderne familiebil til en overkommelig pris, vil en Tesla 3 koste over 300.000 kr. – uden afgifter vel at mærke. Dette prisskilt vil naturligvis ikke skræmme alle danskere væk. Men med et relativt beskedent bagagerum i forhold til nutidens standarder vil Tesla 3 næppe blive førstevalget for f.eks. børnefamilier, der skal have plads til barnevogne, bleer og andre nødvendigheder. I Boblens storhedstid i 1950’erne og 1960’erne var normen, at en stor del af bagagen hang udenpå bilen, men i dag er forventningen trods alt en anden.

"Hybridbilerne er et oplagt grønt alternativ og ved samtidig at iblande flere og bedre biobrændstoffer i den benzin, som skal supplere elmotoren, vinder både miljø-, klima og den almindelige familie. "

Allerede i dag findes hybridbiler på markedet, der kan levere i forhold til de elementer, som de fleste danske familier efterspørger – og det vel at mærke til en lavere pris end de afgiftsfritagede elbiler. F.eks. er Kia Niro en oplagt familie SUV, der i plug-in versionen kan køre omkring 50 km på ren el, hvorefter en effektiv benzinmotor med biobrændstoffer tager over. Det relativt lille batteri gør samtidig, at der ikke er ligeså store miljøomkostninger forbundet med produktionen som ved en ren elbil, at prisen med afgiftsrabatter svarer til en tilsvarende benzinbil, og at komforten lever op til nutidens standarder.

Betyder det så, at elbilerne er dømt ude? Nej, men det betyder, at elbilerne endnu ikke leverer det, som en almindelig dansk familie efterspørger ift. pris, komfort og fleksibilitet. Hybridbilerne er derimod et oplagt grønt alternativ og ved samtidig at iblande flere og bedre biobrændstoffer i den benzin, som skal supplere elmotoren, vinder både miljø-, klima og den almindelige familie, som har behov for en fleksibel bil til hverdagens mange gøremål.