Nyhed |  31.05.2017
 | 

IEA og Energifonden: Biobrændstoffer er nødvendige – men hvor er den politiske opbakning?

Effektiviseringer, el og biobrændstoffer skal få os i mål – ingen af delene kan udelades af ligningen. Men mens elbilerne ifølge IEA er på sporet, går det skidt med biobrændstofferne.

Jacob Stahl Otte  
Direktør

I maj kom oppositionen med sit første fælles udspil – en klimaplan for en potentiel ny regering. Transportområdet var desværre reduceret til alene at omhandle el: ”I et nyt flertal vil vi gennemføre en mere langsigtet strategi for udrulning af elbiler i Danmark. Ligeledes er der brug for, at en stor del af vores busser bliver el-busser”.

I udgangspunktet er det naturligvis positivt med en langsigtet strategi for den grønne omstilling af transporten. Det er dog problematisk, at politikerne allerede nu udpeger en vinder-teknologi. Elbiler- og busser bliver en vigtig del af fremtidens transportsystem. Men samtidig med, at elbilteknologien bliver bedre og mere konkurrencedygtig på pris og komfort, er det nødvendigt, at også de øvrige energiteknologier videreudvikles. For en ting er sikkert: Vi når ikke i mål med én teknologi alene.

"Det er uheldigt, at politikerne konsekvent overser biobrændstoffernes betydning i ligningen. "

Den pointe blev understreget i ugen efter oppositionens udspil. Her udgav Energifonden en ny grøn roadmap for transporten i EU. Den er udarbejdet af Ea Energianalyse og viser, at hvis transportsektoren skal levere sin andel af de samlede 30 procent CO2-reduktion i den ikke-kvotebelagte sektor i 2030, så kræver det tre hovedingredienser: Effektiviseringer, el og biobrændstoffer. Ingen af delene kan udelades af ligningen. 

Energifondens prognose tager udgangspunkt i, at el- og plug-in hybridbiler vil udgøre hele 50 procent af nybilsalget i 2030. Det er et af de mest radikale elbilscenarier, der indtil nu er fremført, og langt fra Energistyrelsens 16 procent (Basisfremskrivning 2017). Alligevel er det langt fra nok til at nå i mål med 30 procents CO2-reduktion i 2030. Det kræver nemlig samtidig yderligere effektivisering af bilerne og ikke mindst en fordobling af biobrændstofiblandingen. Og her står vi med en udfordring. For hvem vil investere i nye produkter, som politikerne ikke ser som en del af løsningen? 

EU-kommissionen har med sit udspil til nyt VE-direktiv yderligere lagt op til, at biobrændstofferne skal gøres mere bæredygtige. Det er en fornuftig tilgang, som dog ikke bliver til virkelighed uden national opbakning. En ny rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA) viser nemlig, at mens der ud for elbiler kan noteres et ”on track”, er processen for avancerede biobrændstoffer ”not on track”. Ifølge IEA skyldes det, at der mangler rammevilkår og ikke mindst initiativer, som begrænser investeringsrisikoen i produktion af avancerede biobrændstoffer. Derfor er det uheldigt, at politikerne konsekvent overser biobrændstoffernes betydning i ligningen. Før eller siden skal det nok gå op for dem. Bare det ikke sker for sent!




Den pointe blev understreget i ugen efter oppositionens udspil. Her udgav Energifonden en ny grøn roadmap for transporten i EU. Den er udarbejdet af Ea Energianalyse og viser, at hvis transportsektoren skal levere sin andel af de samlede 30 procent CO2-reduktion i den ikke-kvotebelagte sektor i 2030, så kræver det tre hovedingredienser: Effektiviseringer, el og biobrændstoffer. Ingen af delene kan udelades af ligningen. 

Energifondens prognose tager udgangspunkt i, at el- og plug-in hybridbiler vil udgøre hele 50 procent af nybilsalget i 2030. Det er et af de mest radikale elbilscenarier, der indtil nu er fremført, og langt fra Energistyrelsens 16 procent (Basisfremskrivning 2017). Alligevel er det langt fra nok til at nå i mål med 30 procents CO2-reduktion i 2030. Det kræver nemlig samtidig yderligere effektivisering af bilerne og ikke mindst en fordobling af biobrændstofiblandingen. Og her står vi med en udfordring. For hvem vil investere i nye produkter, som politikerne ikke ser som en del af løsningen? 

EU-kommissionen har med sit udspil til nyt VE-direktiv yderligere lagt op til, at biobrændstof-ferne skal gøres mere bæredygtige. Det er en fornuftig tilgang, som dog ikke bliver til virkelighed uden national opbakning. En ny rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA) viser nemlig, at mens der ud for elbiler kan noteres et ”on track”, er processen for avancerede biobrændstoffer ”not on track”. Ifølge IEA skyldes det, at der mangler rammevilkår og ikke mindst initiativer, som begrænser investeringsrisikoen i produktion af avancerede biobrændstoffer. Derfor er det uheldigt, at politikerne konsekvent overser biobrændstoffernes betydning i ligningen. Før eller siden skal det nok gå op for dem. Bare det ikke sker for sent!


Den pointe blev understreget i ugen efter oppositionens udspil. Her udgav Energifonden en ny grøn roadmap for transporten i EU. Den er udarbejdet af Ea Energianalyse og viser, at hvis transportsektoren skal levere sin andel af de samlede 30 procent CO2-reduktion i den ikke-kvotebelagte sektor i 2030, så kræver det tre hovedingredienser: Effektiviseringer, el og biobrændstoffer. Ingen af delene kan udelades af ligningen. 

Energifondens prognose tager udgangspunkt i, at el- og plug-in hybridbiler vil udgøre hele 50 procent af nybilsalget i 2030. Det er et af de mest radikale elbilscenarier, der indtil nu er fremført, og langt fra Energistyrelsens 16 procent (Basisfremskrivning 2017). Alligevel er det langt fra nok til at nå i mål med 30 procents CO2-reduktion i 2030. Det kræver nemlig samtidig yderligere effektivisering af bilerne og ikke mindst en fordobling af biobrændstofiblandingen. Og her står vi med en udfordring. For hvem vil investere i nye produkter, som politikerne ikke ser som en del af løsningen? 

EU-kommissionen har med sit udspil til nyt VE-direktiv yderligere lagt op til, at biobrændstof-ferne skal gøres mere bæredygtige. Det er en fornuftig tilgang, som dog ikke bliver til virkelighed uden national opbakning. En ny rapport fra Det Internationale Energiagentur (IEA) viser nemlig, at mens der ud for elbiler kan noteres et ”on track”, er processen for avancerede biobrændstoffer ”not on track”. Ifølge IEA skyldes det, at der mangler rammevilkår og ikke mindst initiativer, som begrænser investeringsrisikoen i produktion af avancerede biobrændstoffer. Derfor er det uheldigt, at politikerne konsekvent overser biobrændstoffernes betydning i ligningen. Før eller siden skal det nok gå op for dem. Bare det ikke sker for sent!