Nyhed |  09.08.2017
 | 

Mazda øger benzinmotors effektivitet med 20-30 procent

Mazda planlægger at lægge en ny motorteknologi i en bil i 2019. Den ny teknologi vil gøre deres benzinmotorer 20-30 procent mere effektive. Det skriver Ingeniøren.

Anette Lykke Rasmussen  
Kommunikation

Princippet i Mazdas nye motorteknologi (Homogeneous charge compression ignition), er, ifølge Ingeniøren, at kompressionen i en benzinmotor øges så meget, at benzinen selvantænder, præcis som i en dieselmotor.

I alt skulle Mazda med den nye motor være i stand gøre deres benzinmotorer 20-30 procent mere effektive sammenlignet med seneste generation af Mazda-motorer fra 2012. I praksis vil det sige, at benzinmotorerne er blevet mere effektive end Mazdas dieselmotorer.

Mazda kommer ikke med et bud på, hvor meget det kommer til at betyde for brændstofforbruget.

"Planen er at reducere CO2-udledning med 50 procent i 2030 og med 90 procent i 2050. "

Den nye teknologi er en del en større strategiplan, som rækker frem mod 2030.

Planen indeholder et mål om at reducere CO2-udledningen fra bilerne, målt som fra Well-to-Wheel, med 50 procent i 2030 i forhold til 2010 og med 90 procent i 2050.

I 2019 skal der ligeledes introduceres elbiler og andre modeller med forskellige former for elektrisk fremdrift.

Læs mere om den nye teknologi her