Artikel | 

Analyse: Gerne grønt men det skal fungere!

PDF
Bilvalget står mellem benzin og diesel, når danskerne skal købe ny bil. Det er en af konklusionerne i en ny analyse af danskernes bilvaner, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Energi- og olieforum.
 

Danskerne vil gerne den grønne omstilling. Men bilen skal først og fremmest være anvendelig i hverdagen. Derfor tænker danskerne først og fremmest på benzin eller diesel som drivmiddel, når der skal købes ny bil.

Bilvalget står mellem benzin og diesel, når danskerne skal købe ny bil. Det er en af konklusionerne i en ny analyse af danskernes bilvaner, som analyseinstituttet Wilke har gennemført for Energi- og olieforum.

1.500 danskere over 18 år har deltaget i undersøgelsen:

"Undersøgelsen er lavet, så den er repræsentativ for befolkningen. Den skal være troværdig," forklarer energipolitisk chef i EOF, Jacob Stahl Otte.

Undersøgelsen viser, at 7 af 10 adspurgte synes, at det er en god idé at begrænse bilernes CO2-udslip.

For 8 ud af 10 har det dog afgørende betydning, at der er mulighed for at tanke op overalt. Derfor har danskerne stadig fokus på  benzin- og dieselbiler, når der skal vælges ny bil.

Blandt de adspurgte, der har købt bil inden for de seneste tre år, gik overvejelserne først og fremmest i retning af en benzinbil efterfulgt af en dieselbil. Kun 2 procent har svaret ja til, at de havde en elbil i tankerne.

Det skal virke i hverdagen!
"Resultaterne viser, at danskerne gerne vil den grønne omstilling. Men det er også afgørende, at bilerne er driftsøkonomiske og har en rækkevidde, der er brugbar i hverdagen. Og lige nu ser det ikke ud til, at alternativerne til benzin- og dieselbilerne opfylder de grundlæggende behov," siger Jacob Stahl Otte.

Men bilkøberne skal netop ikke føle dårlig samvittighed over at købe en ny benzin- eller dieselbil: "Man gavner også klimaet, hvis man køber en bil, der kan køre 20 km per liter i stedet for de 15 kilometer for den gamle bil," siger Jacob Stahl Otte.

Om undersøgelsen:
Baggrund: Energi- og olieforum har valgt at undersøge danskernes valg af bil, fordi forbrugeraspektet alt for ofte savnes fra debatten om transportens fremtid og mulighederne for at nedbringe CO2 udslippet fra bilerne.

Forbrugernes accept af nye teknologier er helt afgørende for deres succes. Derfor er det vigtigt, at forbrugernes praktiske behov til biler og transport tages alvorligt, når man fra politisk side opsætter mål og rammer for transportens udvikling.

Målgruppe: Danskere over 18 år.

Respondenter: 1500.

Bilkøberne skal ikke føle dårlig samvittighed over at købe en ny benzin- eller dieselbil. Det gavner også klimaet!

,
 
Nyhedsbrev
Hold dig opdateret
Vi nuancerer debatten
30 mia. kr.

omsættes der årligt for i brændstof på Danmarks 2000 servicestationer og for næsten 8 mia. kr. i butikkerne

45%

af det danske energiforbrug leveres af EOF’s medlemsvirksomheder

20 mia. kr.

tjener staten hvert år på energi- og CO2-afgifter på olieprodukter